onsdag 10 mars 2010

betr Lars Vilks

Han kallar sig konstnär.... valfritt, naturligtvis. När min dotter var åtta år, så frågade hon, "mamma, är allt som är konst konstigt?" En mycket berättigad fråga utifrån vissa konstnärer av idag i alla fall, för nu verkar det mer som om de som avviker mest från "normalen" kan kalla sig konstnärer. Idagens DN står det att Lars Vilks är mordhotad igen och att han är inte rädd. Han anser att det skulle vara fel att be om ursäkt, och han anser att det ger fel signaler att bli rädd. Jag kan inte förstå hur han tänker, trots att jag har en god inlevelseförmåga i de flesta fall när jag behöver den. Men det här går inte att förstå. Jag undrar ju om han har rätt att sätta sina medmänniskors säkerhet i fara genom att gång på gång sticka ut med sin "för vissa människor" hotande verksamhet. Man vet ju aldrig vad dessa fanatiker som blir upprörda över hans "konst" kan ta sig till i hans kringliggande samhälle. Och han tror sig vara trygg och säker i ett säkerhetsrum på övervåningen i sin gamla träkåk. Låter helt "blåst" i mina öron. Det går väl inte att vara säkert i ett gammalt trähus. Och mot den gruppen som han provocerar. Jaa, rätta mig gärna om jag har fel, men idag hade jag nog svarat min dotter "Ja, min vän, konst är konstigt". Det gjorde jag inte den gången.
ORANGE ÄR EN VARNINGSFÄRG FÖR MIG.
mystra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar